November


Tjaba! Nu är jag tillbakakastad till Sverige, snön, och skolan. Jag sitter på stadsbiblioteket idag, och pluggar till mitt biologiprov jag har på fredag. Solen värmer mitt ansikte genom fönstret trots att snön glittrar där ute på Götaplatsen. Tillvaron just nu är sisådär. Vi hade en rush plugg-mässigt innan lovet, och nu fortsätter det bara. Allt vi ska hinna med innan jullovet börjar liksom direkt efter höstlovet. Mörkret gör mig så oändligt trött också. Jag blir liksom som ett skal av mig själv, obenägen att lägga energi på något annat än plugg och att ens ta mig upp ur sängen.. det blir så dumt, eftersom jag inte har någon energi till det som gör mig lycklig, umgås med familjen, vänner, träna osv. Istället, så fort jag får en sekund över, vill jag bara ta ett bad, ett nap, eller kolla på nån serie. Det känns omöjligt att när jag är klar för dagen gå och vara social, vilket egentligen är det jag behöver. Jag får mest energi av det. Det är något jag alltid har hållt på med, att jag tror att jag mår bäst av ensamheten och vilan. Det är lögn! Vad jag mår bäst av är att umgås, skratta, prata. Självklart behöver jag vila på egen hand, men inte i närheten av så ofta som jag hade behövt tid med familjen/kompisar. Prioriteringen i dessa tider blir så central. Om jag har en timma över någon dag gäller det verkligen att prioritera rätt. Bör jag träna? Sova? Bestämma en träff med en kompis? De stunder jag behöver och vill slappna av som mest, blir de stunder jag slappnar av som minst. Vet inte om ni kan relatera? Även helgerna blir aldrig sådär förlösande som jag tänker. Eftersom jag inte hinner med nåt ”kul” under veckan vill jag bara maxa helgen, vilket är helt orimligt då sömnen och den psykiska vilan har kommit i kläm och glömts bort under veckodagarna. Liksom nu i helgen har jag planer fredag direkt efter skolan till kvällen, jobbar lördag förmiddag, planer lördag eftermiddag/kväll, jobbar söndag förmiddag och har planer på kvällen. Det är absolut inte hållbart, men om jag inte gör så får jag ju inte gjort nåt ”kul”? Det är så många måsten och borde:n, jag borde sova men också träna, umgås, plugga, jobba. Allt är lika viktigt och det finns inte tid att känna efter vad jag vill helst. Det hjälper såklart inte heller att jag drabbas av beslutsångest, kan aldrig bestämma nånting alls. Och jag har inte ork att be om hjälp att ta besluten. Och så är jag förkyld. Och så blev Trump president idag.

Samtidigt som jullovet inte kan komma snabbt nog, fyfan vad jag längtar, så vill jag bara att tiden ska bromsa nu. Detta är min sista hösttermin i gymnasiet. Min sista November som skolelev. Jag älskar skolan, egentligen. Jag älskar rutinerna. Kontakten med vänner. Vuxna. Att tvingas gå upp på morgonen och sova på nätterna. Att ta på sig den där snygga tröjan och undra om ens crush kommer snegla på en idag. Att tyst gråta på bussen påväg hem från ett matteprov. Jag älskar älskar älskar det. Jag kan det. Det är mitt liv och har varit mitt liv i 12 år. Jag kan inget annat. Skolan har tagit, och tar, så enormt mycket tid i min vardag. Att slutet närmar sig så snabbt, studentdagen rusar mot mig, är så fruktansvärt skrämmande. Jag önskar så mycket att jag vore en av de där som bara längtar, som tänker ”vad skönt det ska bli”, tänk vad skönt det vore. Att jag alltid ska vara så nervös och enerverande, haha. 

Väldigt vimsigt och ärligt inlägg det här, men det är så det får vara. Det är ingen idé att låtsas som att November är på nåt annat sätt för mig. November, tillsammans med Februari, är nämligen mina sämsta månader. Är alltid deppig och stressad och i allmänhet en obehaglig person. Det är väl det som är det värsta, att jag blir odräglig för alla att ha att göra med. Det dåliga samvetet och skammen spökar som ett grått moln över mig konstant. Min hårda ton, min irriterade tomma röst. Usch usch. Nej, december får faktiskt komma så snart som möjligt, bara inte studenten haha.

Hoppas ni har det bättre. Kram

Kommentera

